Entre 2014 i 2019, sota la presidència de Jesús Fierro (Junts) i amb Sara Camps com a gerent del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, es va impulsar el projecte ‘Camina Pirineus’—finançat amb fons europeus FEDER del període 2014-2020— aparentment dissenyat per fer valdre els camins tradicionals i el turisme de natura.
No obstant això, una auditoria del 2023 va revelar greus irregularitats: 245.209 d’euros no justificats, subcontractacions prohibides, manca de documentació, informes inflats i una xarxa d’adjudicacions opaca.
Actualment, l’Oficina Europea de Lluita contra el Frau (OLAF) ja ha obert un expedient d’investigació. Si es confirma que hi ha hagut ús indegut de fons europeus, el Consell Comarcal es podria veure obligat a retornar part de les subvencions i a enfrontar-se a responsabilitats polítiques i legals.
Els nous responsables, com la també neoconvergent Josefina Lladós (actual presidenta des del 2023) o Pere Porta (gerent), presumptament en lloc de depurar responsabilitats o obrir la porta a una auditoria independent, han optat per encobrir la gestió anterior, negar l’accés a la informació i mantenir en actiu els mateixos tècnics i càrrecs vinculats a l’escàndol.
La suposada complicitat d’un sector d’ERC i rentada de mans de la CUP
Lladós ha reconegut públicament en el ple de l’ens comarcal celebrat a finals del passat mes de juliol la complexitat de la gestió d’aquests projectes i ha atribuït el poder polític real al Consell d’Alcaldes. La seva primera mesura com a presidenta va ser el cessament del gerent Josep Antoni Vila, acordat en sessió plenària extraordinària amb el suport de Junts i la CUP, i amb l’abstenció decisiva d’ERC.
En aquest punt, la posició de l’exalcaldessa d’Oliana i consellera Carme Lostao torna a ser clau. Com a portaveu d’ERC, va justificar l’abstenció del seu grup dient que “confiaven en el procés” i que “els semblava correcte fer canvis”, malgrat que la decisió es va prendre sense cap informe tècnic ni motivació formal.
Aquesta actitud ha estat percebuda com una renúncia a la fiscalització democràtica i una presumpta forma de complicitat passiva amb l’estratègia de control institucional de Junts.
![]()



5 comentaris a “L’Oficina Europea de Lluita contra el Frau investiga possibles irregularitats en l’ús de fons públics del Consell de l’Alt Urgell”
BALADA DELS CAMINS DEL PIRINEU
Als Pirineus s’alçava un crit,
“Camina, turista, que això et fa profit!”
però al darrere, entre muntanyes i cims,
ballaven factures amb passos clandestins.
Amb diners d’Europa, ben daurats,
fent camins, diuen, i senders encantats,
però al llibre de comptes, ai, quin horror!
No lliguen els euros i sobra algun favor.
Amb diners d’Europa pintaven un pla,
camins de natura, follets i demés bla-bla.
Ves quina cançó:
factures de fum i informes de cotó.
Quan ve l’auditor i aixeca la tapa,
surt l’olor a merda, una bona taca.
Uns simulen nas tapat, d’altres miren al cel,
i l’oposicio es banya amb el tema pèl a pèl.
Repeteix l’auditor: “A veure què passa!”
i troba un potatge de fems i traca grassa.
L’OLAF ja truca: “Ep, què hi feu aquí?
Camins de natura? He de treure el mastí?”
ERC es grata, la CUP s’ho rumia,
“Nosaltres no hi érem, aquet ho somia”
Així va la farsa, amb vers i rialla,
camins de paper, muntanyes de palla.
I al poble li queda el record trist i clar:
dels diners d’Europa tot hom vol xuclar.
Ai, casiques !! Que se us acaba lo chollo.
Que surti tota la porquería, que surti.
Que investiguin també els ajuntaments d’Oliana, Ponts I la Baronia de Rialb puix són la mateixa colla amb collars diferents.
Doncs si no estan cec els serà fàcil de veure, com gestionen els fons, amb el sistema de bossa única on cobren les subvencions i les destinen per altres finalitats o com demanen diverses subvencions per pagar els sou del mateix treballador i poder destinar el romanent a altres finalitat.
I ara que volen pujar els del consell les basures una altra vegada, normal no deuen tenir diners per fer la nova Cadí, es que son els mateixos gossos i mateixos collars, mira per on.