El Consell Comarcal del Ripollès reclama que es torni a aplicar la gratuïtat a la línia R3, ja que considera que el territori està patint un clar perjudici. Actualment, el tram entre Ribes de Freser i Puigcerdà-Tor de Querol continua afectat per les obres de millora dels túnels, de manera que aquest recorregut només es pot fer en autobús per la collada de Toses, una carretera especialmente tortuosa.
Encara no hi ha data per a la reobertura d’aquest trajecte, a causa de les noves incidències que s’han detectat en la infraestructura. Adif estima que les obres en marxa podran quedar enllestides a finals d’any o a inicis del 2027.
Menys freqüències
A això s’hi suma una reducció important de les freqüències ferroviàries, que han passat de vuit a quatre serveis, fet que també ha incrementat la durada dels desplaçaments. Des del Consell també exigeixen recuperar com més aviat millor els serveis eliminats, i posen com a exemple el darrer tren de Ripoll, que abans arribava a les 00.07 h i que ara finalitza el servei a les 20.10 h.
En canvi, destaquen positivament l’evolució de la línia de bus Camprodon-Barcelona, que ha registrat un increment del 35% d’usuaris en només un any, així com la connexió Ripoll-Girona, amb un augment del 26%.
Segons l’ens comarcal, el creixement de passatgers en aquestes línies evidencia la necessitat de disposar d’un transport públic competitiu tant en oferta i preu com en temps de trajecte i freqüències de pas. Consideren que aquest servei és essencial per facilitar la mobilitat del dia a dia i afavorir l’arrelament de la població al territori. També reconeixen els esforços que s’han fet per millorar les connexions.
Finalment, el Consell considera que aquestes dades encara poden millorar, especialment des que el Ripollès forma part del sistema tarifari integrat de l’Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona (ATMG). Aquesta incorporació permet accedir a descomptes, gratuïtats i transbordaments sense cost addicional, fet que pot incentivar encara més l’ús del transport públic.
![]()


