El Tribunal de Corts ha emès una resolució que altera el camí judicial de la querella presentada per l’Institut de Drets Humans d’Andorra (IDHA) contra l’expresident espanyol Mariano Rajoy, diversos exministres i comandaments policials arran de l’anomenada operació Catalunya, coneguda a Espanya com a operación Magno. Segons ha avançat el Diari d’Andorra, el tribunal ha decidit suspendre la tramitació del recurs d’apel·lació interposat per l’IDHA i retornar la causa a la Batllia en detectar un error processal, amb l’objectiu que es torni a notificar la inadmissió de la querella a totes les parts implicades i a qualsevol persona amb interès legítim en el procediment.
Aquest pas té un efecte immediat: Rajoy i la resta d’afectats hauran de comptar amb representació legal al Principat i, si no designen un lletrat d’ofici, se’ls en nomenarà un. “És un pas molt rellevant perquè a partir d’ara estaran obligats a personar-se a la causa amb lletrats”, ha declarat al mitjà citat l’advocat de l’IDHA, Alfons Clavera. Tot i que el Tribunal de Corts encara no entra a valorar el delicte d’associació il·lícita, la resolució obre la porta a una nova fase en què els querellats hauran de pronunciar-se i exposar els seus arguments. Segons Clavera, aquest moviment “dinamitza el procediment” i permetrà a la instructora del cas avançar.
Els fets es remunten a l’octubre del 2023, quan l’IDHA va ampliar la querella inicial incloent Rajoy, els exministres Cristóbal Montoro i Jorge Fernández Díaz, i diversos policies. Se’ls imputaven delictes d’associació il·lícita i falsedat documental per una presumpta operació destinada a obtenir informació bancària de dirigents catalans i pressionar entitats andorranes. La batlle instructora va rebutjar l’ampliació per manca d’indicis, però Clavera va recórrer l’arxivament aportant enregistraments de l’excomissari José Manuel Villarejo, declaracions parlamentàries i altres elements que, al seu entendre, demostraven una actuació organitzada.
El Tribunal de Corts, però, ha detectat ara un error processal, ja que la resolució de la Batllia que rebutjava la querella no va ser notificada a totes les parts ni a totes les persones amb interès legítim. Això, segons la sala, vulnera el dret a la defensa i a la jurisdicció recollits en la Constitució andorrana, motiu pel qual ha suspès provisionalment la tramitació del recurs i ha ordenat a Batllia que notifiqui correctament la decisió a tots els afectats, una notificació que obligarà Rajoy i la resta de querellats a personar-se amb un advocat. Fins ara, no havien estat obligats a intervenir formalment en la causa.
Paral·lelament, la causa continua obert per altres delictes ja admesos, com coaccions a òrgans constitucionals i falsedat documental, per als quals s’han enviat comissions rogatòries a Espanya. Ara, arran de la resolució del Tribunal de Corts, la Batllia haurà de cursar una nova comissió rogatòria específica sobre el delicte d’associació il·lícita.