No hi haurà noves infraestructures turístiques a la Cerdanya francesa, segons una decisió presa pel tribunal administratiu d’apel·lació de Tolosa. Una determinació que ha estat rebuda amb molta satisfacció per diverses associacions ecologistes després d’haver presentat diverses denúncies.
En una sentència del passat 25 d’abril, l’Audiència els va donar la raó, en considerar que els projectes previstos en el Pla d’urbanisme local (PLU) de la comunitat de municipis a tocar amb el vessant català de la comarca cerdana no eren sostenibles, a causa de la saturació de la depuradora d’aigües residuals de Puigcerdà a la qual es troben els nou pobles connectats .
“L’estat de saturació de la depuradora de Puigcerdà […] és suficient per constatar que els nou municipis afectats no disposaven, en aquesta mateixa data, d’una xarxa de sanejament de capacitat suficient per connectar les noves zones a urbanitzar”, estima la resolució judicial.
A més de la problemàtica de la depuradora, el jutjat planteja la insuficiència, o fins i tot l’absència, de valoració de l’impacte ambiental d’aquests projectes, ja que” la urgència, òbviament, no és la nova construcció sinó la rehabilitació d’edificis existents”.
Segons els càlculs de les entitats ecologistes, “la Cerdanya i el Capcir beuen l’equivalent a un camp de futbol formigonat cada dues setmanes”.Els habitatges secundaris representen entre el 60 i el 90 % dels habitatges de les comunitats de muntanya.