Els sindicats i la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) han fet un pas important cap a una major protecció dels treballadors que decideixen impulsar iniciatives sindicals dins les empreses.
Totes dues parts han donat llum verda a diverses propostes en el marc del Consell Econòmic i Social, on es negocia l’esperada llei d’acció sindical, segons informa ATV.
Un dels punts clau és el compromís per blindar els treballadors que promouen processos com l’elecció de delegats o la creació de comitès d’empresa. Els sindicats fa temps que denuncien que aquestes iniciatives acostumen a derivar en acomiadaments, especialment a causa de la dificultat de demostrar represàlies en un sistema on l’acomiadament és lliure.
Garanties legals
Amb la nova proposta, que encara s’ha de definir del tot, es treballa per dotar de garanties legals aquells treballadors que comuniquin de forma oficial —per exemple, per escrit— la seva intenció de tirar endavant un procés sindical. Si hi ha represàlies demostrables, s’estudiaria la possibilitat de sancions severes, com multes o la restitució dels drets laborals vulnerats.
A més, també hi ha acord per simplificar i agilitar els tràmits per constituir comitès d’empresa, una eina clau per a la representació dels treballadors dins les empreses. Paral·lelament, s’està valorant l’ampliació del període de protecció dels delegats sindicals un cop deixen el càrrec, actualment fixat en dos anys.