Els informes pericials, dos per part dels demandants i un altre demanat per l’altra, una pericial judicial -realitzada per un expert escollit per sorteig i que no té cap lligam amb cap de les dues parts- són concloents en el cas del pacient mort el 2017 a l’Hospital de la Seu d’Urgell. Tots coincideixen en admetre que es va produir una negligència mèdica que va provocar la defunció de Serafín Regal Ventosa, el 20 d’abril d’aquell any.
Així les exposicions pericials determinen, com l’autòpsia, que l’home va ingressar per una hèrnia discal, però va morir a causa de la sèpsia generalitzada que li va originar la via intravenosa que se li va aplicar quan va ingressar, i que no se li va retirar fins al cap de set dies.
D’aquesta manera, amb la compareixença aquest dimarts dels perits, ha finalitzat la vista judicial per la demanda presentada per la família de la víctima en considerar que hi havia hagut un mal funcionament de l’hospital, amb resultat de mort. Una reclamació que, a banda del centre urgellenc, també s’adreça al Servei Català de Salut (CatSalut), pel fet que l’home era usuari de la sanitat pública, i a la companyia asseguradora, Zurich. El cas podria quedar vist per a sentència a finals del mes de març una vegada en les pròximes setmanes totes les parts presentin les seves conclusions davant el jutjat d’instrucció número 13 de Barcelona.
Cal recordar que el procediment es va iniciar ahir amb la presentació de les testificals admeses pel tribunal, declarant, entre d’altres, l’alcalde de la Seu i actual president de la Fundació Sant Hospital, Jordi Fàbrega, que en el moment dels fets era director assistencial del centre mèdic.
Fàbrega va admetre que no es va aplicar el protocol de la Generalitat i, alhora, no va reconèixer cap error i responsabilitat en els fets en assegurar que els seus subordinats no el van informar fins unes hores abans de la defunció del pacient. Tanmateix, en la seva línia habitual de defugir de qualsevol responsabilitat, va declarar que són les infermeres i no els metges els encarregats de supervisar les vies que col·loquen als malalts. Amb tot, el pediatre hauria de saber que les infermeres actuen sempre sota prescripció i supervisió mèdica.
El protocol establert dóna un marge de fins a 96 hores a retirar una via, com a prevenció de possibles complicacions, i no fins a set dies com va passar en el cas de Serafín Regal.