Site icon La Valira

Els Mossos localitzen des del 2012 gairebé 1770 explosius a l’Alt Urgell per diversos conflictes bèl·lics

Els Mossos d’Esquadra, amb el compromís de la recuperació i la preservació de la memòria històrica, han elaborat un mapa on es poden consultar les intervencions i els artefactes trobats a cada una de les comarques catalanes.

En total, des del 2012, s’han localitzat 8.273 artefactes explosius bèl·lics. Concretament per tipologia s’han trobat 2.081 projectils d’artilleria, 100 bombes d’aviació, 2.110 granades de mà, 3.491 granades de morter, 26 granades de fusell, 237 espoletes, 17 bombardes, 189 coets i 6 mines. Alguns d’aquests provenen de les Guerres de Successió del segle XVII-XVIII, altres de la invasió napoleònica o Guerra del Francès, les Carlinades i, en especial, la Guerra Civil Espanyola del passat segle XX.

Les comarques catalanes on més artefactes s’han localitzat en aquests dotze anys són l’Alt Urgell amb 1.768; la Ribera d’Ebre amb 964; l’Alt Empordà amb 631, el Baix Llobregat amb 568 i el Bages amb 506.

Als Pallars van trobar-se en aquest període 283 artefactes, 49 al Ripollès, 13 a la Cerdanya i 4 a l’Aran.

En el cas de l’Alt Urgell les troballes més importants han estat al municipi de Calvinyà. L’abril de 2014 a Calbinyà un agent de Mossos d’Esquadra que corria per la muntanya va veure un gran nombre de restes d’artefactes de guerra. Antigament en aquest lloc hi havia hagut un camp de tir militar en què es feien pràctiques amb granades de morter.

Degut a la dificultat per a accedir al lloc amb vehicles tot terreny es va haver d’utilitzar un helicòpter per a traslladar els artefactes a un lloc accessible. Es van recollir gran quantitat de restes entre les quals hi havia 26 artefactes de diferents calibres carregats d’explosiu d’un total de 1.420 kg de restes d’artefactes.

 

Exit mobile version