Norman Foster és un dels arquitectes més reputats del món i posseeix, entre altres prestigiosos guardons, el premi Pritzker de l’any 1999, que consagra els millors treballs internacionals d’arquitectura, a més del Mies van der Rohe o el Príncep d’Astúries de les Arts. Les obres del seu despatx, Foster & Partners, són presents als països més avançats del planeta i els seus projectes se’ls disputen els governs, les grans ciutats, les institucions més emblemàtiques i les principals corporacions multinacionals. Una de les seves últimes realitzacions ha estat, per exemple, la nova seu d’Apple a Cupertino (Califòrnia).

Però Norman Foster acaba de patir una humiliació sense precedents… a Andorra! El projecte que ha realitzat per la candidatura que encapçalava Cirsa Gaming Corporation en el concurs per l’adjudicació del casino de joc ha estat puntuat amb un 0 “patatero” per la comissió avaluadora dels aspectes urbanístics i arquitectònics (CAQPA), formada per tres membres del ministeri d’Ordenament Territorial, designats per Jordi Torres: Salvador Brillas, Josefina Pastor i Jaume Bonell.

Així consta en la documentació explicativa que acompanya la resolució del concurs, a la qual ha tingut accés LA VALIRA. Aquest 0 “patatero” atorgat al projecte de Norman Foster ha estat un dels elements determinants que han propiciat la victòria de la proposta de l’empresa local Jocs SA, que acaba de ser recorreguda davant del govern per cinc de les altres ofertes participants en el concurs, entre les quals hi ha Cirsa Gaming Corporation.

La justificació del CAQPA per donar el 0 “patatero” al projecte de Norman Foster, que preveia una inversió d’uns 150 milions d’euros, és de traca i demostra fins a quin punt el concurs estava “cuinat” prèviament perquè guanyés, sí o sí, la proposta de Jocs SA, que presideix l’excònsol d’Ordino,  Ventura Espot, tot i que la seva inversió pel nou casino es limita a 15 milions d’euros (10 vegades menys!). L’excusa és que el projecte dissenyat per Foster & Partners preveia que el casino formava part d’un gran complex immobiliari que s’havia de construir en un solar del Clot d’Emprivat, a la parròquia d’Escaldes-Engordany.

De la mateixa manera que el projecte de Norman Foster ha estat avaluat amb un 0 “patatero”, el de Jocs SA al carrer Prat de la Creu 51 ha merescut un 10 pels tres membres del CAQPA. El motiu és el punt 3.1 dels criteris d’avaluació que figuraven en el plec de bases del concurs i, concretament, el paràgraf que diu: “Es valorarà la singularitat arquitectònica de l’edifici i el fet de ser d’ús exclusiu pel casino i els seus serveis complementaris. L’oferta que compleixi aquest requisit, obtindrà 10 punts del total del criteri”.

Com que el projecte de Norman Foster també preveia, a més del casino –que ocupava un edifici independent de tres plantes d’ús exclusiu-, dues torres de vint plantes on s’hi ubicava un hotel de cinc estrelles, oficines, habitatges i un centre comercial, el CAQPA va decidir puntuar-lo no amb un 9, ni amb un 8, ni amb un 7: directament amb un 0 “patatero”! Surrealista i demencial.

El cap de govern, Toni Martí, que és arquitecte de professió i és d’Escaldes-Engordany, és conscient que comptar amb una obra signada per Norman Foster seria un gran prestigi per la seva parròquia i pel Principat. Però a Andorra compten altres interessos  i això s’ha vist ben clar en el concurs internacional per l’adjudicació del casino. L’única empresa 100% local que s’hi va presentar, Jocs SA, és la que ha guanyat, davant l’estupefacció i la indignació dels vuit grups estrangers –la majoria, francesos- que hi van participar i que parlen obertament de “tupinada”.

Al seu despatx high-tech de Londres, lord Norman Foster encara està astorat davant el “provincianisme mafiós” que gasten en un petit país pretesament europeu anomenat Principat d’Andorra, on han tingut la gosadia de qualificar amb un 0 “patatero” el casino que, formant part d’un complex ultramodern, ha dissenyat per encàrrec d’un grup empresarial privat, que es feia càrrec de la inversió.