La Seu d’Urgell encapçala la llista de municipis de l’Alt Pirineu i Aran en nombre de sol·licituds de subvencions dels fons Next Generation per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques en residències particulars. Des de l’inici d’aquesta línia d’ajuts, dissenyada per promoure l’energia neta i l’autoconsum, s’han gestionat un total de 88 projectes a la capital de l’Alt Urgell, amb una suma de 862 panells solars.
En total, a l’Alt Urgell, s’han tramitat aproximadament 240 projectes d’aquest tipus. Montferrer i Castellbò ocupa la segona posició amb 34 sol·licituds, que impliquen 264 mòduls. Oliana ha presentat 27 projectes (per a 245 mòduls); Coll de Nargó, 15 (amb 103 mòduls); Ribera d’Urgellet, 13 (127 mòduls); i tant les Valls de Valira com Peramola, 11 projectes, amb 156 i 146 plaques respectivament. A Organyà s’han tramitat 10 projectes, que representen 160 plaques en total.
En la resta de l’Alt Pirineu, Tremp destaca amb 55 projectes que sumen 424 mòduls, doblant les dades de Puigcerdà, que, tot i tenir més habitatges, ha registrat només 23 projectes per a 217 plaques. Bellver és el municipi de la Cerdanya amb més sol·licituds, amb 37 expedients per a 348 mòduls, seguit de Fontanals amb 15 projectes (198 mòduls).
Contràriament, Vielha ha mostrat poc interès per aquestes ajudes, amb només tres projectes i 16 mòduls, igual que Naut Aran amb un projecte de 14 plaques. En canvi, Sort ha presentat 26 sol·licituds per a 327 plaques, i la Pobla de Segur, 17 per a 259 plaques.
Retards en la tramitació
A nivell general a Catalunya, tot i l’interès creixent per aquestes instal·lacions renovables, tant particulars com empreses expressen la seva frustració per la lentitud en la concessió de les subvencions. Només el 18% dels sol·licitants han rebut, fins ara, els fons, i això és preocupant, ja que fa més d’un any i mig que es va tancar la convocatòria.
El gran volum de sol·licituds, amb més de 75.000 expedients, ha provocat que els terminis de resolució de l’Institut Català de l’Energia (Icaen) superin els dos axnys i mig: s’ha registrat una mitjana d’espera de 932 dies per als darrers expedients resolts al juliol, a què cal afegir un termini de pagament de fins a 13 mesos un cop justificada la instal·lació. L’import total sol·licitat ascendeix a 400 milions d’euros, molt per sobre del pressupost de la línia (208,8 milions d’euros), ja que fins ara s’han concedit només 182,4 milions i s’han pagat 51,8 milions.
Els incentius per a l’autoconsum, emmagatzematge i la implantació de sistemes d’energia renovable formen part del Programa 4 dels fons Next Generation, obert al gener de 2022 i tancat el 31 de desembre de 2023. De les sol·licituds presentades, l’Icaen ha resolt una mica més de la meitat (41.618), i només n’ha abonat 13.635, és a dir, un terç dels resolts i menys d’una cinquena part del total. Segons l’organisme, en breu es preveu l’atorgament a 8.343 expedients més.
![]()



1 comentari a “La Seu d’Urgell lidera l’impuls per instal·lar panells solars a les cases del Pirineu… encara que les ajudes arriben tard”
Ja veurem on va aquest fons next generation, que si passa igual que al senderisme, ja es poden preparar-se, molts projectes, que al final ja veurem com acaben, perque els casiques i altres dels ajuntaments voldran posar la ma, no tots els projectes es faran, diran que no arriven el diners, pagar-se de la butxaca la instalació esta be, peró aquest fons tots siran problemes i esbaralles, perque jo si… tu no…i tu ja ho veurem…ja ens coneixem aqui a la comarca…