Mala notícia pel Govern de Xavier Espot. L’Índex de Preus de Consum (IPC) d’Andorra va registrar al maig una variació interanual estimada del 4,9%,una dècima més que el 4,8% observat a l’abril. Aquesta dada, encara pendent de la publicació definitiva per part del Departament d’Estadística, confirma la continuïtat de les pressions inflacionistes sobre l’economia andorrana.
L’augment dels preus ha estat impulsat principalment per l’encariment dels serveis vinculats al transport i a la mobilitat, sectors especialment sensibles a l’evolució dels costos energètics i logístics. També han contribuït a l’alça els preus relacionats amb el vestit i el calçat, així com diverses despeses associades a l’habitatge, incloent-hi alguns subministraments i combustibles. En canvi, el comportament més contingut dels aliments i de les begudes no alcohòliques ha ajudat a moderar parcialment l’impacte global de la inflació durant el període analitzat.
En perspectiva internacional, Andorra continua presentant una taxa d’inflació superior a la dels països de l’entorn. Les darreres dades disponibles situen l’IPC avançat d’Espanya en el 3,2%, mentre que a França se situa en el 2,4%. Això implica que la inflació andorrana supera en 1,7 punts percentuals la registrada a Espanya i en 2,5 punts la francesa, mantenint una diferència significativa respecte als principals socis econòmics del Principat.
Aquesta divergència s’explica, en part, per les particularitats de l’economia andorrana, fortament orientada als serveis, al turisme i al consum intern. A més, l’evolució dels costos de l’habitatge, dels serveis i de determinats productes importats continua exercint una pressió superior sobre els preus en comparació amb altres mercats europeus.

