Site icon La Valira

Andorra millora en llibertat de premsa, però RSF qüestiona la independència dels mitjans per la influència política i econòmica

Andorra ha millorat lleugerament la seva posició al rànquing mundial de llibertat de premsa que elabora anualment l’ONG Reporters Sense Fronteres (RSF), passant del lloc 65 de 180 el 2025 a la 60ª posició enguany. No obstant això, l’informe de RSF destaca la “manca de pluralitat” i les “ingerències constants del poder polític i econòmic” del país, amb uns mitjans de comunicació “majoritàriament en mans d’empresaris amb interessos”.

En aquest sentit, l’ONG alerta que “la mida minúscula d’Andorra i la concentració d’importants interessos econòmics redueixen a la mínima expressió no només el nombre de mitjans, sinó també la seva fortalesa i independència”. A més, assenyala que la “influència de les elits econòmiques en totes les institucions del país configuren un model opac”, en el qual els poders de l’Estat “estan mal diferenciats” i els “pocs periodistes independents no poden exercir adequadament com a contrapoder”.

De fet, l’informe destaca la “influència omnipresent” de la banca, fet que “condiciona dràsticament” les inversions en publicitat, la línia editorial de les publicacions i la manca de mecanismes de protecció de la independència dels mitjans. També indica que, encara que la censura oficial no existeix, el fet que hi hagi uns mitjans públics “proclius al Govern” i uns mitjans privats “controlats per empresaris o banquers” fa que no sigui necessari recórrer a mecanismes explícits de silenciament.

“No es necessita silenciar un paisatge mediàtic dòcil”, explica RSF, que indica que els mitjans del Principat tendeixen a l’autocensura, amb un relat de la quotidianitat d’Andorra “poc propens a la investigació dels escàndols financers del país”.

Finalment, l’ONG recorda la “tradició conservadora” del Principat, marcada pel pes històric de l’Església catòlica i pel paper institucional del cap d’Estat episcopal, el copríncep Josep-Lluís Serrano Pentinat. Al respecte, RSF assenyala que aquest context “pot condicionar la independència dels mitjans”, ja que Andorra és un país “reticent als debats socials plurals”.

Exit mobile version