Site icon La Valira

Treu el nas l’embrió d’un moviment ciutadà en favor d’una Andorra republicana, abandonant «la soga del feudalisme»

Un nou moviment ciutadà a Andorra sota el nom d’Alliberament Republicà ha fet públic a través de les xarxes socials un manifest sota el lema: ‘Fem-los fora: República‘ en favor d’un canvi de règim al país dels Pirineus.

En el seu redactat es manifesten partidaris d’acabar amb «la soga del feudalisme» que representen «dos senyors feudals -els coprínceps-, qui veten l’autonomia, ja només del nostre país, sinó fins i tot sobre el nostre propi cos». A tots dos coprínceps els titllen de «feudals, tots dos estrangers, i amb interessos ben desalienats dels del nostre país en general«.

Assenyalen que trenta-dos anys després d’aprovar-se la Constitució andorrana (1993), «el poder real dels nostres coprínceps s’ha fet notar damunt la nostra sobirania com a poble en moltes ocasions; el que seria una crisi a un altre lloc és, aquí, normalitat al servei«.

Els autors del memoràndum es qüestionen que el coprincipat sigui garantia de sobirania i posen com a exemple el cas BPA, preguntant-se «on eren els nostres nobles coprínceps protectors» quan es van produir «les ingerències del govern d’Espanya«. En aquest sentit, creuen que «són garantia de l’oligarquia que ens governa«.

Quant a l’habitatge afirmen que «el mercat immobiliari és seu«, igual que les empreses i, «mentre nosaltres fem la feina, ells –els rendistes- es queden els beneficis, i així ho han de mantenir les lleis i institucions«.

Per tot plegat, creuen necessari posar fi «a què el poder polític sigui el de qui ha heretat les terres o de dos prínceps estrangers que ningú ha votat i vetllen pels seus (no els nostres) interessos», per la qual cosa manifesten que «és el moment de tombar el coprincipat i erigir-nos en república per construir la democràcia i la igualtat que la nostra societat anhela».

Exit mobile version